FÅ VEJLEDNING TIL, HVORDAN DU KAN KLAGE OVER EN AFGØRELSE. ALLE KLAGER SENDES TIL SKOLEN.
Klage over afsluttende standpunktskarakterer med særligt fokus på sommerterminen 2020
1. klageinstans: Uddannelsesleder + den underviser, som har afgivet standpunktskarakteren
2. klageinstans: Chefgruppe
Regel: https://www.uvm.dk/aktuelt/i-fokus/information-til-uddannelsesinstitutioner-om-coronavirus-covid-19/boerne-og-undervisningsministeriets-breve-om-covid-19 (25.05.2020 - Klage over afsluttende standpunktskarakterer med særligt fokus på sommerterminen 2020)
Klagefrist: 5 kalenderdage efter at eleven har modtaget den afgørelse, som eleven klager over
Klage over optagelse og udelukkelse fra undervisningen
1. klageinstans: Skolen
2. klageinstans: Undervisningsministeriet
Regel: Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser nr 4 af 03/01/2018 §135 stk. 2 og 4
Klagefrist: 4 uger
Klage over prøver
1. klageinstans: Skolen
2. klageinstans: Undervisningsministeriet
Regel: Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser nr 4 af 03/01/2018 §135 stk. 3
Klagefrist: 4 uger
Klager over afgørelser om forlængelser
Klageinstans: Det faglige udvalg PASS
Regel: Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser nr. 271 af 24/03/2017
§58.
Klager over ansættelsesretlige forhold (løn, arbejdstider, opsigelse, ligebehandling osv.)
1. klageinstans: Hvis sagen drejer sig om tolkning af overenskomsten, kan parterne vælge, at sagen skal behandles i det fagretslige system.
2. klageinstans: Faglig voldgift
Regel: Hovedaftalen og overenskomster.
KLAGER OVER VURDERING AF KVALIFIKATIONER
Klager over en skoles afgørelser om godskrivning af uddannelseskvalifikationer
Klageinstans: Kvalifikationsnævnet
Regel: Bekendtgørelse af lov om vurdering af uddannelseskvalifikationer nr. 571 af 01/06/2014 §5a stk. 3
Klagefrist: 4 uger