+45 89 12 44 00
skive@sosu-stv.dk

SKOLENS SYN PÅ EVALUERING TAGER UDGANGSPUNKT I SKOLENS MISSION, VISION OG VÆRDIGRUNDLAG. HERAF FØLGER AT EVALUERING FORSTÅS SOM ANERKENDENDE, VÆRDISKABENDE OG INVOLVERENDE FOR PARTERNE I EVALUERINGEN.

Anerkendelse betyder, at den enkelte føler sig set, hørt og forstået som værende et unikt andet menneske.

Evaluering betragtes som en handling, der i sig selv påvirker udfaldet af evalueringen. Dette udtrykkes i samtidighedsprincippet, der:

"hævder, at forandring sker det øjeblik, vi stiller et spørgsmål […] det indebærer, at undersøgelse og forandring er simultane; at undersøgelse er forandring - og måske det mest effektive middel til forandring" (Whitney & Trosten-Bloom, 2003)

Med udgangspunkt i vores anerkendende, systemiske værdigrundlag stræber vi efter, at arbejdet med evaluering sker i en kommunikation, som er:

  • Samskabende (dialogbaseret, deltagerinvolverende og tilpasset)
  • Ressourceorienteret og anerkendende
  • Læringsorienteret og kompetenceudviklende
  • Fremadrettet

Med denne forståelse bliver evaluering en arena for læring, udvikling og forandring, der sker i interaktion med andre mennesker.

Vi bruger cookies, så du får en bedre brugeroplevelse. Ved at klikke dig videre på siden accepterer du, at vi bruger cookies.
OK, luk boks Cookie politik